METODY I PROGRAMY STOSOWANE NA ZAJĘCIACH INDYWIDUALNYCH Z DZIEĆMI Z DYSFUNKCJĄ WZROKU I Z DODATKOWYMI ZABURZENIAMI.
METODY USPRAWNIAJĄCE WIDZENIE:
– Trening widzenia
– Międzynarodowy Program Hilton – ćwiczenia usprawniające wzrok małych dzieci:
– ćwiczenia ze źródłem światła,
– ćwiczenia z przedmiotami dającymi odbicie,
– ocena otoczenia i jego przystosowanie do potrzeb dziecka słabo widzącego,
– ćwiczenia pomagające dziecku rozróżniać przedmioty,
– ćwiczenia z obrazkami i książeczkami.
PROGRAM ROZWIJANIA UMIJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ WZROKIEM – N.C. BARRAGI DLA DZIECI OD 6 M DO 6 LAT
PODSTAWOWE POZIOMY ĆWICZEŃ:
A. Funkcje optyczne:
1.Gotowość widzenia.
2.Odbiór informacji wzrokowych.
3. Poszukiwanie i eksploracja wzrokowa.
B. Funkcje optyczne:
1. Rozwijanie dowolnej kontroli ruchów gałek ocznych.
2. Poszukiwanie i patrzenie.
3. Fiksacja barw, figur i obiektów.
4. Odnajdowanie obiektu i poruszanie się w jego kierunku.
C. Funkcje optyczne i spostrzeżeniowe:
1. Rozróżnianie figur, obiektów, ludzi i czynności.
2. Koordynacja wzrokowo – ruchowa /oko-ręka/ podczas
manipulowania figurami.
3. Identyfikowanie wzrokowe przedmiotów i ludzi.
D. Funkcje optyczne i spostrzeżeniowe:
1. Rozróżnianie identyfikowanie szczegółów na obrazkach
przedstawiających przedmioty, ludzi i wydarzenia.
2. Manipulowanie obiektami zgodnie z modelem
lub poleceniem.
3. Odnajdowanie barw i obrazków przedstawiających
przedmioty ludzi i wydarzenia.
4. Manipulowanie obiektami /narzędziami/, aby utworzyć
/zmienić/ reprezentacje obrazkowe.
PROGRAM OREGOŃSKI
Rehabilitacja małych dzieci niewidomych i słabo widzących bazuje w dużej mierze na Programie Oregońskim, który uczy dzieci podstawowych umiejętności i sprawności poprzez następujące sfery rozwoju:
- funkcje poznawcze
- duża motoryka
- mała motoryka
- język
- samodzielność
- socjalizacja.
Program ten kładzie duży nacisk na uczenie się umiejętności kompensacyjnych ważnych dla dzieci niepełnosprawnych.
PROGRAM TYFLOPEDAGOGICZNY ADRESOWANY DO DZIECI OD 5 DO 12 LAT
Celem programu są:
– ćwiczenia wspierające rozwój dziecka,
– ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne,
– ćwiczenia rewalidacyjne.
Ćwiczenia te mają na celu wspomaganie ogólnego rozwoju, wyrównywanie opóźnień rozwojowych, korektę zaburzonych funkcji poznawczych i psychoruchowych, kompensowanie braku wzroku lub jego ograniczeń innymi zmysłami, doskonalenie mechanizmów kompensacyjnych, zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym, kształcenie umiejętności myślenia logicznego, rozwijanie sprawności i koncentracji uwagi, ćwiczenie pamięci, ułatwianie dzieciom opanowania umiejętności czytania i pisania, kształtowanie samodzielności, samokontroli, rozbudzanie zainteresowań.
W programie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wspomagających rozwój uwzględnia się ćwiczenia:
- zmysłów: dotyku kinestetycznego, węchu, smaku, równowagi, słuchu i wzroku,
- sprawności manualnej i motorycznej,
- orientacji kierunkowej i przestrzennej,
- percepcji słuchowej,
- percepcji wzrokowej (u słabo widzących),
- koordynacji słuchowo-ruchowej (u niewidomych),
- koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej (u słabo widzących),
- kształtowania pojęć, powiększania zasobu słownictwa,-naukę czytania i pisania pismem zwykłym i system Braille’a,
- rozwój myślenia logicznego i matematycznego,
- naukę posługiwania się sprzętem optycznym, optoelektronicznym i komputerem.